Dla połowy młodych pracowników empatia i komunikatywność ważniejsze niż wiedza branżowa
Autorzy badania "Umiejętności przyszłości okiem najmłodszych pracowników" zauważyli, że dla 37 proc. młodych pracowników w pracy istotne są też specjalistyczne umiejętności, np. wiedza branżowa, a według 35 proc. - znajomość języków obcych. Młodzi częściej od starszych uznają tą ostatnią umiejętność za niezbędną, gdyż w grupie 55-65 lat odsetek ten wynosi 19 proc.
Co trzeci badany (32 proc.) deklaruje, że istotne jest wykształcenie, a 30 proc. stawia na kompetencje cyfrowe, czyli znajomość programów i korzystanie ze sztucznej inteligencji.
Autorzy badania zauważyli, że tradycyjny model budowania kariery opierał się na wykształceniu i specjalistycznej wiedzy. "Jednak wraz z rozwojem technologii i przyspieszającym tempem zmian rynkowych, młodzi pracownicy zaczynają inaczej postrzegać swoje kompetencje" - wskazali. Umiejętność adaptacji, kreatywność i zdolność do komunikacji "nabierają większego znaczenia, ponieważ pozwalają nie tylko odnaleźć się w różnorodnych zespołach, ale także efektywnie budować swoją ścieżkę zawodową na różnych etapach kariery" - podano.
Różnice między pokoleniami widać także w podejściu do umiejętności autoprezentacji. Za istotną uważa ją 19 proc. najmłodszych, podczas gdy w grupie 55+ odsetek ten wynosi 11 proc. "Może to wynikać z faktu, że dla młodych budowanie marki osobistej i skuteczne prezentowanie siebie w środowisku zawodowym ma coraz większe znaczenie" - stwierdzili autorzy badania.
Badanie "Umiejętności przyszłości okiem najmłodszych pracowników" zostało przeprowadzone w grudniu 2024 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 2059 Polaków w wieku 18–65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających. (PAP)
jls/ pad/
