Stracił ponad 60 tys. złotych pod namową oszusta podającego się za pracownika banku
Do zdarzenia doszło w ubiegłym tygodniu. Kiedy pokrzywdzony odebrał telefon, usłyszał od rozmówcy (którego mowa charakteryzowała się wschodnim akcentem) o próbie wyłudzenia pożyczki ekspresowej na jego dane osobowe. Rozmówca poinformował też, że za chwile otrzyma telefon od pracownika banku, który przeprowadzi go przez proces unieważnienia tej pożyczki.
Po chwili zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku informując o zagrożeniu konta, podając jego numer – było to firmowe konto pokrzywdzonego. Skłonił go do zainstalowania aplikacji ZOOM, nazywając ją asystentem wewnętrznym, a następnie za jej pośrednictwem anulować transakcje.
Oszust przekazał dane logowania do aplikacji, a potem za jej pośrednictwem rozpoczął czat, jednocześnie był instruowany telefonicznie, co ma na tym czacie pisać. W pewnym momencie celem zabezpieczenia konta, miał wpisać na czacie dane do logowania do konta. Po uzyskaniu dostępu do środków na koncie firmowym, oszust nakłonił pokrzywdzonego do przelania środków z konta prywatnego na firmowe, aby i do nich mieć dostęp.
Kiedy pokrzywdzony próbował zapłacić kartą przypisaną do konta firmowego, otrzymał odpowiedź o braku autoryzacji. Po zalogowaniu na konto firmowe, dostrzegł że przekazane przez niego dane do logowania pozwoliły oszustom na wykonanie przelewów i wyczyszczenie konta.
Jak podaje portal „Prawnicy od długu” odzyskanie utraconych środków w wyniku takiego działania oszustów jest trudne, ale nie niemożliwe.
źródło:
https://prawnicyoddlugu.pl/oszustwo-bankowe-jak-wniesc-reklamacje-do-banku/
Jakie są szanse na odzyskanie pieniędzy skradzionych z konta w wyniku oszustwa? [oszustwo bankowe]
Bardzo często banki odmawiają zwrotu środków i nie uznają składanych reklamacji, dlatego tak istotne jest, aby podejść do tego w odpowiedni sposób, nie w emocjach spowodowanych zaistniała sytuacją. Sytuacja jest znacznie utrudniona w przypadku kradzieży danych osobowych lub kiedy to klient otworzył furtkę oszustowi, podając dane do logowania lub inne kody do autoryzacji transakcji. Jednakże i w tej sytuacji istnieją szanse na pozytywne zakończenie sprawy. Jeżeli w odpowiedni sposób przejdziemy przez całą procedurę reklamacyjną i wykażemy, że bank zaniechał swoim obowiązkom zgodnie, z którymi powinien wdrożyć procedury wykrywające takie incydenty.
Co, jeżeli bank odrzuci reklamację?
Jeżeli bank nie uwzględni reklamacji związanej z oszustwo bankowe istnieją dalsze możliwości polubownego działania poprzez zwrócenie się z wnioskiem do Rzecznika Finansowego o interwencję w sprawie lub za pośrednictwem skargi wniesionej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Co więcej, jeżeli polubowne metody działania zawiodą istnieje możliwość skierowania powództwa przeciwko bankowi o zapłatę równowartości kwot utraconych w wyniku oszustwa popełnionego na naszą szkodę.
Fot. drobotdean/freepik