Podpisano umowę na budowę S11 między Poznaniem a Obornikami
Umowę pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud podpisano w magistracie w Obornikach. Według założeń 22-km odcinek S11 będzie stanowił także obwodnicę tego miasta. Inwestycja będzie prowadzona w formule "projektuj i buduj". Wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Nowa trasa będzie przebiegać po wschodniej stronie miejscowości: Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki oraz po stronie zachodniej miejscowości: Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Droga ominie tereny objęte ochroną Natura 2000, znajdujące się w okolicy rzeki Warty. W ramach inwestycji, na wysokości Obornik, powstanie nowy most nad Wartą. 22-km odcinek będzie połączony z węzłem Poznań Północ i zachodnią obwodnicą stolicy Wielkopolski.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w swoim wystąpieniu podkreślił wagę inwestycji. Przypomniał, że 22-kilometrowy odcinek S11 ma zostać wybudowany do 2028 r. Wskazał również, że całkowita wartość inwestycji, wraz z jej przygotowaniem, przekroczyła 1 mld zł.
"Jest to niezwykle ważna droga ekspresowa, niezwykle ważny odcinek, który jest wkomponowany w niezwykle istotną sieć drogową, łączącą aglomerację Śląską ze środkowym wybrzeżem" - zaznaczył.
Minister ocenił, że zrealizowanie S11 "całkowicie zmieni dotychczasowe funkcjonowanie ruchu drogowego" w tej części kraju.
"Inwestycji drogowych planujemy w naszym państwie bardzo wiele. Dotychczas, po zmianie rządu, mówiło się, że niepewny jest los wielu inwestycji. Chciałbym stanowczo zaprzeczyć. Tych inwestycji będzie coraz więcej, będą obejmowały bardzo ważne odcinki drogowe, ale także kolejowe" - powiedział.
Szef resortu infrastruktury zapowiedział też ogłoszenie w III i IV kwartale br. kolejnych przetargów na "sześć ważnych inwestycji w Wielkopolsce", z czego dwóch dotyczących budowy S11. Chodzi o liczący łącznie 59 km odcinek między zachodniopomorskim Szczecinkiem a Piłą oraz 30-kilometrowy fragment S11 między Ostrowem Wlkp. a Kępnem.
Wśród innych inwestycji wymienił m.in. dobudowę drugiej jezdni na obwodnicy Wyrzyska w ciągu S10, a także inwestycje na drodze krajowej nr 25 w Biskupicach czy Ostrowie Wlkp., czy obwodnicę miejscowości Kamionna w ciągu dk nr 24.
Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk powiedział natomiast, że mieszkańcy Obornik czekają na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta od przełomu lat 70. i 80. XX w. Podkreślił przy tym, że obecna droga krajowa nr 11, a w przyszłości droga ekspresowa S11, to "kręgosłup gospodarczy" dla czterech regionów: Wielkopolski, Śląska, Pomorza i Pomorza Zachodniego.
"Należy jasno wskazywać i cały czas podkreślać na silne powiązanie między jakością infrastruktury a rozwojem gospodarczym. Jedno bez drugiego nie będzie miało racji bytu" - mówił.
Według informacji podawanych przez GDDKiA, długość całej projektowanej trasy S11 w woj. wielkopolskim wyniesie około 260 km i ma być podzielona na sześć odcinków.
Według planów GDDKiA budowa nowego odcinka S11 powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. i zakończy się w II kwartale 2028 r.(PAP)
autor: Szymon Kiepel
szk/ pad/